Analýza
2. krok - analýza ekologického stavu školy
Analýza ekologického stavu školy je jedním z hlavních kroků, které škola musí uskutečnit, aby mohla být nastartována změna k lepšímu - tedy šetrnějšímu provozu. Žáci mají za úkol zjistit, zaznamenat a zhodnotit současný stav školy a to v oblastech odpady, energie, voda a prostředí školy.Důležité je, aby se na analýze co největší měrou podíleli sami žáci za pomoci pracovních listů (viz příloha) programu, které si mohou spolu s učiteli upravit pro potřeby konkrétní školy.
Školní rok 2015/2016
Analýza odpady
máme dostatečné množství odpadkových košů a jsou jasně označené
využíváme „šmíráky“
nemáme jídelní ani nápojové automaty
ve škole není školní bufet
používáme recyklovaný toaletní papír a sešity z recyklovaného papíru
třídíme: papír, plasty, hliník, nápojové kartony, bioodpad, použitý potravinářský olej, víčka od PET lahví
máme vlastní kompost
kontejnery na tříděný odpad jsou umístěny v bezprostřední blízkosti pozemku školy, kontejnery na papír
na pozemku školy, žáci sami vynášejí tříděný odpad, za olej a papír škola dostává peníze
starší děti z Ekotýmu každoročně připravují a realizují program o třídění odpadu pro prvňáčky
část odpadu ze školní jídelny končí na kompostu
děti mají ve škole možnost pít vodu z kohoutku se sirupem
každoročně školní družina pořádá školní bazárek
využíváme odpadový materiál při Pč ,např. noviny, krabice, hliník, PET lahve
motivační cedulky u odpadkových košů
většina dětí nosí svačiny v krabičkách na opakované použití
předcházíme vzniku odpadu nákupem pomůcek ve větších baleních
odvoz nebezpečného odpadu je realizován centrálně za úplatu
nekopírujeme vždy oboustranně
nedůsledné třídění odpadů
u některých nádob na tříděný odpad chybí popisky, co do nich patří
ne všechny kopírky podporují oboustranný tisk a žádná automatické oboustranné kopírování
Pro srovnání školní rok 2013/2014
Odpadymáme dostatečné množství odpadkových košů a jsou jasně označené
využíváme „šmíráky“
nemáme jídelní ani nápojové automaty
používáme recyklovaný toaletní papír a sešity z recyklovaného papíru
třídíme: papír, plasty, hliník, nápojové kartony, bioodpad
máme vlastní kompost
nekopírujeme vždy oboustranně
nedůsledné třídění odpadů
málo dětí používá opakovaně tutéž krabičku na svačinu
Analýza vody
Školní rok 2015/2016
máme pákové baterie
pravidelná kontrola kohoutků (p. školnice)
o prázdninách je vypnutý hlavní přívod vody
dvojí splachování na chlapeckých i dívčích toaletách
používáme ekologicky šetrné výrobky ve školní kuchyni a na úklid
vodovodní kohoutky jsou opatřeny perlátory
motivační cedulky umístěné u vodovodních kohoutků a u splachovadel
nevyužíváme zdroj užitkové vody
nemáme termostatické baterie
nádobí se myje v zastaralé neekonomické myčce
Pro srovnání školní rok 2013/2014máme pákové baterie
všechny kohoutky jsou opatřeny spořiči vody
ve škole jsou sprchy
pravidelná kontrola kohoutků (p. školnice)
o prázdninách je vypnutý hlavní přívod vody
ve školní jídelně se myje nádobí v myčce nebo v napuštěném dřezu
dvojí splachování na chlapeckých i dívčích toaletách
používáme ekologicky šetrné výrobky pro úklid
nemáme zdroj užitkové vody
nemáme termostatické baterie
Analýza energie
Školní rok 2015/2016
termostatické ventily na radiátorech
krátké intenzivní větrání místností
svítíme pouze po nezbytně dlouhou dobu
snížení teploty v méně využívaných místnostech
nemáme nápojové ani potravinové automaty
nenecháváme spotřebiče ve „stand-by“ modu
nastavení počítačů na úsporný režim
kontrola spotřeby elektrické energie
vybavení školní kuchyně konvektomatem
nahrazení klasických zářivek ve třídách úspornými LED trubicemi
máme zpracovaný energetický audit
motivační cedulky u vypínačů a označení vypínačů
izolované potrubí na teplou vodu
regulace ohřevu teplé vody
vypnutý přívod teplé vody do tříd
staré (často nefunkční) těsnění v oknech
ne všechny spotřebiče spadají do vyšších energetických tříd
chrániče na radiátorech
některá okna se těžko zavírají
chybí zateplení stěn a střechy
chybí reflexní folie za radiátory
LED trubice pouze ve třídách
Pro srovnání školní rok 2013/2014termostatické ventily na radiátorech
krátké intenzivní větrání místností
svítíme pouze po nezbytně dlouhou dobu
snížení teploty v méně využívaných místnostech
nemáme nápojové ani potravinové automaty
nenecháváme spotřebiče ve „stand-by“ modu
nastavení počítačů na úsporný režim
kontrola spotřeby elektrické energie
vybavení školní kuchyně konvektomatem
nahrazení klasických zářivek ve třídách úspornými LED žářivkami
máme zpracovaný energetický audit
staré (často nefunkční) těsnění v oknech
ne všechny spotřebiče spadají do vyšších energetických tříd
chrániče na radiátorech
Analýza prostředí školy
Školní rok 2015/2016
máme k dispozici velký pozemek kolem školy
na pozemku prolézačky, houpačky, lavičky a množství zeleně
nový nábytek ve třídách, sborovně a v ředitelně
příjemné prostředí ve školní jídelně
školní družina vybavená množstvím her
dobře vybavená školní knihovna
výzdoba společných prostor i tříd pracemi dětí
dostatečné množství zeleně ve škole
děti se starají o rostliny a o školní zvířata
dostatečně nevyužíváme školní zahrádku
nemáme venkovní učebnu
chybí nástěnka, která slouží výhradně potřebám dětí
Pro srovnání školní rok 2013/2014máme k dispozici velký pozemek kolem školy
na pozemku prolézačky, houpačky, lavičky a množství zeleně
nový nábytek ve třídách, sborovně a v ředitelně
příjemné prostředí ve školní jídelně
školní družina vybavená množstvím her
dobře vybavená školní knihovna
výzdoba společných prostor i tříd pracemi dětí
dostatečné množství zeleně ve škole
nemáme školní zahrádku
odpadky na pozemku okolo školy